Surrealistická skupina

Po zániku Skupiny surrealistů v ČSR se v roce 1948 začala kolem Karla Teigeho vytvářet nová surrealistická skupina, která se skládala výhradně z autorů mladé generace - básníci V. Effenberger a K. Hynek, malíři V. Tikal, J. Istler, M. Medek, L. Fára, J. Kotík a fotografka E. Medková.

V lednu 1951 skupina začala vydávat strojopisné pracovní sborníky "Znamení zvěrokruhu" (10 čísel po jednom strojopisném exempláři, obsahovaly básnické texty, teoretické úvahy a fotoreprodukce prací členů skupiny). Po Teigeho smrti v říjnu 1951 přestaly sborníky vycházet, ale pracovní schůzky skupiny, jejíhož vedení se ujal V. Effenberger, pokračovaly.

V roce 1953 skupina navázala na Znamení zvěrokruhu vydáváním pracovních sborníků textů a fotoreprodukcí Objekt (vždy pouze 1 exemplář).

1953 - Objekt 1. Účast: V. Effenberger, J. Istler, M. Medek, E. Medková, K. Teige a K. Hynek in memoriam.

Objekt 2. Účast: V. Effenberger, J. Istler, M. Medek, E. Medková.

1958 - Objekt 3. Účastníci prvních dvou Objektů a V. Tikal, Z. Havlíček, M. Nápravník, L. Šváb, I. Kurz.

1960 - Objekt 4. Účast: V. Tikal, V. Effenberger, Z. Havlíček, J. Istler, M. Medek, E. Medková, noví účastníci S. Dvorský, P. Král.

1962 - Objekt 5. Noví účastníci: V. Linhartová, A. Nožička a P. Voskovec ml.

Další vydávání sborníků bylo ukončeno pro narůstající názorové rozpory uvnitř skupiny. Skupina byla dodatečně pojmenována Okruh pěti objektů.

V roce 1966 založila část bývalých členů Okruhu pěti objektů, soustředěná kolem V. Effenbergera, skupinu UDS (V. Effenberger, P. Král, S. Dvorský, Z. Havlíček, P. Voskovec ml., I. Sviták, L. Šváb a další), a navázala spolupráci s pařížskou surrealistickou skupinou. UDS uspořádala výstavy UDS (Praha, 1966 - původní název Symboly obludnosti nebyl povolen) a Princip slasti (Brno, Praha, Bratislava, 1968), vydala sborník Surrealistické východisko (1969) a časopis Analogon (1969, vyšlo pouze 1 číslo).

V roce 1969 byla veřejná aktivita UDS přerušena a kolem V. Effenbergera se vytvořilo nové uskupení (L. Šváb, M. Stejskal, J. Švankmajer, E. Švankmajerová, A. Marenčin, K. Baron, A. Nádvorníková, F. Dryje, J. Koubek, J. Janda, I. Purš, J. Effenberger, E. Medková, A. Lass, J. Mojžíš), které v roce 1974 přijalo označení Surrealistická skupina v Československu (název trval do roku 1992). Činnost skupiny byla neveřejná (například výstavy v ateliérech, experimentální hry, ankety, samizdatové katalogy a revue Gambra), shrnovaly ji samizdatové sborníky Otevřená hra (1979) a Opak zrcadla (1985).

Po roce 1989 se činnost skupiny stala opět veřejnou, byla obnovena revue Analogon (1990) a začaly se pořádat výstavy, např. Třetí archa (Praha, Mánes 1991). Skupina spolupracuje se surrealistickými skupinami v Paříži, Ženevě, Švédsku, USA aj.