Home
› Výstavy
› Tiskové zprávy
› Daniela Vinopalová. Jako větve stromu, jako potok, jako obloha, jako pták...
Tiskové zprávyDaniela Vinopalová. Jako větve stromu, jako potok, jako obloha, jako pták...28. 4. 2011 - GMU Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem si Vás dovoluje informovat o výstavě DANIELA VINOPALOVÁ. Jako větve stromu, jako potok, jako obloha, jako pták… Ve čtvrtek 28. dubna 2011 v 17 hodin otevřeme slavnostní vernisáží výstavu Daniela Vinopalová – Jako větve stromu, jako potok, jako obloha, jako pták... z volného cyklu Osobnosti. Úvodní slovo pronese PhDr. Alena Potůčková, ředitelka galerie. Významná česká sochařka Daniela Vinopalová (16. prosince 1928 v Opavě) stojí po celou svoji dráhu tak trochu v pozadí české výtvarné scény. Je tomu tak zčásti proto, že na rozdíl od svých vrstevníků z prostředí Vysoké školy uměleckoprůmyslové, kteří se na přelomu padesátých a šedesátých let prosazovali v rámci nově vznikajících spolků a skupin, vystupovala vždy jako solitérní osobnost. Studovala na pražské Akademii výtvarných umění v sochařském ateliéru Karla Pokorného. Své akademické školení považovala vždy spíše za zátěž, od níž se chtěla emancipovat. Vynalezla si postupně zvláštní osobitou techniku, kterou bychom s jistou nadsázkou mohli začlenit do oblasti intuitivní akční tvorby. Sochařka při ní pracuje podle svého vnitřního modelu, permanentně ověřovaného prsty rukou, s hmotou, kterou postupně vrství do podoby soch - objektů, které ve své výsledné podobě evokují tvar váz. Hmota se v nich stává jakýmsi převtělením vnitřních spirituálních obsahů. Sochy svým rozvolněným tvaroslovím vzdáleně odkazují k soudobému informelu, tvoří však samostatnou kapitolu, která vznikla nezávisle na tomto okruhu tvorby. Neméně výraznou kapitolu představuje v díle Daniely Vinopalové její šperkařská tvorba. Jako větve stromu, jako potok, jako obloha, jako pták… Dílo Daniely Vinopalové, tedy to, které ona považuje za sobě vlastní, nepodřízené vnějšímu zadání, s nímž se nemohla vnitřně ztotožnit, není nijak rozsáhlé. Čítá desítky soch a šperků. Hvězdnou chvíli intuitivního nálezu vlastní tvůrčí metody situuje autorka do počátků šedesátých let, kdy jí jakoby najednou začala pod rukama ožívat sochařská hmota a měnit se v oduševnělou tkáň se zvěčnělými otisky prstů. Začala z ní stavět duté tvary, pro něž Ludmila Vachtová vymyslela z nedostatku přiléhavějších možností pojmenování sochy-vázy. Říká, že přitom nemyslela na jejich funkci, ale na zen-budhistickou definici „obaleného prázdna“. Daniela Vinopalová o nich mluví prostě jako o plastikách. To možná lépe odpovídá jejich charakteru, který nevychází primárně z konstrukčního principu sochy, ale z živé tvárnosti stavebního materiálu. Autorka ke své tvorbě nepotřebovala žádné kresebné studie, žádné modely, žádné ideové záměry. Plastiky jí rostly v dlaních, jako by jejím prostřednictvím promlouvala sama matka příroda. Takto přece staví i vlaštovčí hnízda, termití obydlí a dutá stébla rostlin. Sochařka přitom zažívala až euforický pocit souvislosti s vyšším řádem, kterému naslouchá její vnitřní hlas. Měla pocit, že se v tu chvíli nachází v ohnisku proudění duchovních energií. Zároveň objevila autonomní svět umělecké svobody, v němž se těšila ze svých tichých, nepřenositelných radostí. Při práci postupovala pomalu, jak jí přikazoval cit pro vnitřní soudržnost tvaru. Stavba musela být při vší křehkosti a intuitivnosti postupu pevná a vyvážená, aby obstála ve zhmotnělé existenci. Autorka se přitom opírala o víru ve spirituální podstatu světa, která dodávala její činnosti vyšší opodstatnění. Řád vesmíru Výstavu podpořilo Ministerstvo kultury.
|
© 2012 Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
![]() Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík |