Výstavy
Ivana Hejduková / Místo, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj
z cyklu: Instalace
26. března - 17. května 2015
Roudnická galerie se systematicky věnuje problematice umění instalace. Svědčí o tom mimo jiné úspěšné výstavy Ivana Kafky Míra snesitelnosti (2011) nebo rakouské umělkyně Esther Stocker Prostor bez hranic (2013), koncipované „na míru“ unikátní prostoře barokní jízdárny. Do volného cyklu Instalací přispěje v roce 2015 komorní projekt Ivany Hejdukové Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj, s nímž autorka uspěla jako finalistka 8. ročníku mezinárodní soutěže ArteLagunaPrize 2014 v Benátkách.
Nenápadná solitérní osobnost Ivany Hejdukové (1958) se vymyká z mainstreamu české výtvarné scény. Do paměti milovníků umění se zapsala především „snovými“ instalacemi Za úplňku (2007) a Čtení knihy v zahradě (2009) v Nové síni v Praze. Stejně jako v projektu Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj v nich otevřela divákům vstup do jiných světů, kde se potkává archaická minulost se současností, a navodila iluzi zvuku a běhu času. Vyzvala na cestu do kosmických dálek i do tišin intimity a mentálních krajin, kde se rodí ideje a představy.
Roudnická instalace, vyslovující zatím nejpregnantněji myšlenku o struktuře, která se skrývá pod vnější slupkou námi vnímaného světa, působí na první pohled spíše jako dokonalý produkt automatizované výroby vynalezený ve vědecké laboratoři. Za náročnou realizací křehké, introvertní představy však stojí zdlouhavá, až minuciózní rukodělná práce. V ideové výbavě se tu vracíme do časů Nové citlivosti, k autorům šedesátých let, kteří se intenzivně zabývali otázkou dichotomie chaosu a řádu, vztahy mezi emocí a racionalitou. Jednotkou je tu bod v prostoru, uzlík, na nějž se vážou další vztahy. Na chladnou konstrukci autorka zavěsila básnickou metaforu virtuální paměti světa a neviditelného přediva souvislostí, jež nás spojuje s prehistorií i s budoucností. Jako bychom podstupovali imaginární cestu časem k samému počátku. Instalace Ivany Hejdukové vytvoří pandán k projektu Vzdálení pozorovatelé v hlavním sále galerie, který se bude zabývat tematikou vědy a vesmíru v současném umění.