Home
› Výstavy
› Tiskové zprávy
› Barbora Šlapetová, Lukáš Rittstein / Přemístění
Tiskové zprávyBarbora Šlapetová, Lukáš Rittstein / Přemístění22. 2. 2013 - GMU Vernisáž výstavy se koná ve čtvrtek 24. září 2009 v 17.00 hodin Oba autoři svými originálními výtvarnými postupy zachycují postupně zanikající svět lidí a přírody, který důvěrně poznali během několika dlouhodobých výprav na Papuu Novou Guineu. Toto své životní téma zpracovali již ve dvou knihách a řadě netradičních výstavních projektů. Posledním z nich byla rozsáhlá výstava „Manop, Poslední první“ v pražském uměleckém centru DOX na jaře letošního roku. Slovo „Manop“ je podle umělců v řeči kmene Korowai Batu výrazem pro kladný pocit a otevírá možnost navazování kontaktu, slova „poslední první“ pak vyjadřují skutečnost, že oba autoři byli posledními prvními lidmi z cizího světa, kteří na území kmene vstoupili. Zasněná patří k rozměrově největším realizacím a z technického hlediska také nejobtížnějším. Po vyjmutí jednotlivých částí ze země a jejich sestavení byla socha vzpřímena a doplněna dalšími atributy. Motiv záclony, který často ve svých fotografiích využívá i Barbora Šlapetová, vtiskuje soše důvěrnou lidskou stopu. Vzpřímená pozice spolu s metaforickým názvem dodávají soše statut figury, která je i díky svému rozervanému, baroknímu tvarosloví nadána romantickou poetikou. Socha, nesoucí skryté poselství o Zemi, nabývá charakter mýtického podobenství. Tvorbu Barbory Šlapetové zastupuje cyklus barevných obrazových fotografií z cyklu „Krystalické společenství“. Cyklus vznikal v průběhu předposlední cesty na Papuu Novou Guineu za pobytu na území kmene Yali Mek. Autorka si s sebou dovezla různé pomůcky a „kouzlící“ nástroje. Plexisklový hranol a záclonovina po prarodičích jí umožnily vytvořit magickou přehradu mezi svým „já“ a stále se vzdalující skutečností posledních časů původní kultury, jejíž hranice již obklopují území „dobytá“ misionáři, vládními vyslanci a obchodníky. Širokoúhlý formát barevných fotografií, které vznikaly jako záměrný artefakt přímo, bez dodatečné manipulace, vychází vstříc obsahu sdělení. Díváme se tu na společenství mužů, žen a dětí na jakési hromadné podobizně. Jímá nás přitom úzkostný pocit tušené ztráty, který posiluje vědomí, že jsme díky uměleckému projevu svědky nezadržitelného procesu, v němž se lidstvo zbavuje živých dokladů zakládající etapy své historie.
|
© 2012 Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
![]() Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík |