Home
› Výstavy
› Tiskové zprávy
› Lettrismus / Předchůdci a následovníci
Tiskové zprávyLettrismus / Předchůdci a následovníci1. 9. 2008 - GMU Pod cizím názvem lettrismus se skrývá české umění šedesátých let, kdy umělci začali na obraze uplatňovat písmo v jiném významu, než jak je běžně používáno v životní praxi. Toto umělecké hnutí se zrodilo ve Francii a jeho otci byli převážně básníci – do výtvarného umění se dostalo až druhotně. Inspirovali se jím i čeští výtvarní umělci, protože si uvědomovali, že skýtá netušené možnosti, se kterými dosud malíři běžně nepracovali. Výstavu, která se bude zabývat tímto zajímavým tématem, koncipovala její autorka Miroslava Hlaváčková jako cestu za poznáním východisek tendence, za jejím rozkvětem v šedesátých letech minulého století i za současnými umělci, kteří odkaz lettrismu nadále rozvíjejí. Diváci se tak budou moci dozvědět, jak se písmo jako výtvarný znak proměňovalo v osobitých verzích více než třiceti českých autorů od přelomu 19. a 20. století až po dnešek. Setkají se tu se slavnými předchůdci, jako například Emilem Fillou či Kamilem Lhotákem, hlavními protagonisty lettrismu Jiřím Kolářem, Zdeňkem Balcarem, Eduardem Ovčáčkem, Milošem Urbáskem či Karlem Trinkewitzem, ale i jeho následovníky Jiřím Davidem či Tomášem Císařovským. S Kolářem na začátku šedesátých let úzce spolupracoval Ladislav Novák z Třebíče, oba se vzájemně inspirovali, posílali si k posouzení své výsledky, hledali, jak by v době, kdy byly kontakty se západním světem řídké, vytvářeli důstojný pandán k evropskému umění a vnesli do něho nové impulsy. Proto nebylo používání písma ve výtvarném díle pouze krátkodobou záležitostí a předmětem zájmu výtvarníků, kteří se sešikovali pod heslem lettrismu, ale i těch, kteří přišli po nich. Například pro konceptualisty byla slova téměř hlavním programem, i když vycházeli z jiných předpokladů než lettristé. Na jiném pólu vznikalo dílo Jiřího Balcara, ať již se jednalo o obrazy nebo o grafiky. Písmo se na nich vyskytovalo jen zástupně, nebylo hlavním motivem a bylo tak nečitelné, že připomínalo ohlasy jiných kultur. Doprovázelo děj, ale nebylo k němu vodítkem. Zcela jinak vnímá litery Eduard Ovčáček, pro nějž jsou nejen znaky, které podléhají své vlastní kráse, ale používá je zároveň jako důsledný výtvarný prostředek, s jehož pomocí vytváří svébytné obrazy. Mezi těmito hranicemi se odvíjí roudnická výstava. Různých nuancí je řada již proto, že se jedná o dílo více než tři desítek umělců. Protože se výstava neomezila jen na šedesátá léta dvacátého století, ale všímá si i předchůdců a následovníků, je její rozpětí poměrně široké, koncentrované do několika okruhů. V prvním je připomenuto dílo umělců ze začátku dvacátého století – Josefa Váchala, Františka Bílka, Felixe Jeneweina a dalších, pro něž bylo písmo nedílnou součástí výtvarného projevu. Ve druhé skupině jsou připomenuti kubisté, které již lze pokládat za skutečné předchůdce lettristů. Jejich pozdější následovníci, kam v prvé řadě patří Kamil Lhoták, vnímali současný svět i přes jeho reklamní poutače, které začaly určovat tvář moderní společnosti. Vernisáž výstavy se koná 11. září 2008 v 17.00 hodin
|
© 2012 Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
![]() Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík |