Tiskové zprávy
Marie Filippovová / Pro toto místo
28. 1. 2013 - GMU
Ve čtvrtek 14. února v 17 hodin otevřeme slavnostní vernisáží výstavu
Marie Filippovová / Pro toto místo z volného cyklu Osobnosti.
Úvodní slovo pronese Alena Potůčková, ředitelka Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem.
V hudebním programu přednese Kytarové duo prof. Milan Zelenka a Vilém Zelenka skladby G. F. Haendela, A. Michny, L. Janáčka a M. Zelenky.
Vernisáž se koná v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem, Očkova 5.
Výstava bude pro veřejnost otevřena od 14. února do 1. dubna 2013, denně od 10.00-12.00, 13.00-17.00 s výjimkou pondělí.
Pro toto místo
Roudnická galerie naplňuje novým projektem tři cíle: představuje publiku zajímavou solitérní osobnost, jíž se přes evidentní kvality díla dosud nedostalo zasloužené pozornosti, zároveň upozorňuje na pozoruhodný posun ve formálním i obsahovém využití disciplíny kresby jako prostorového fenoménu a konečně rozvíjí ideu tvorby koncipované přímo pro jedinečné prostředí barokní jízdárny, do níž jsou situovány jak stálá expozice, tak i proměnné výstavy. Prezentace se vřazuje do hlavního trendu galerijní dramaturgie, jež reaguje na specifický charakter místa. Navazuje na loňské výstavy Ivana Kafky Míra snesitelnosti a Tři z Trafačky, jež zcela či alespoň zčásti naplnily představu o podobě média site specific instalace v současném českém umění.
Význam výstavy podtrhuje skutečnost, že se Marie Filippovová (*1938) v letošním roce ohlíží za svou padesátiletou tvůrčí dráhou. Dcera ruského emigranta, který přišel do Československa ve dvacátých letech, a vídeňské Češky, absolvovala v roce 1963 studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru profesora Antonína Strnadela se zaměřením na volnou a užitou grafiku, design a knižní kulturu. Je členkou SČUG Hollar, Umělecké besedy a sdružení Q. Žije a pracuje v Brně. Získala řadu ocenění včetně Ceny města Brna za životní dílo (2008), Čestné ceny poroty 18. ročníku celostátní soutěže Grafika roku (2012) a Medaile Václava Hollara za celoživotní grafické dílo (2013).
Celoživotní inspirací je jí literatura, k níž vytváří samostatné pandány, ať již v podobě grafických či kresebných celků, leckdy využívajících integrace písma či kaligrafie. Teprve v druhé polovině devadesátých let, kdy zakončila svou více než dvacetiletou pedagogickou činnost na Střední škole uměleckých řemesel v Brně a kdy se mohla začít věnovat výhradně uměleckému poslání, se však rozvinula naplno její výtvarná potence. Dílo, dosud vázané na dvourozměrný tvar komorních formátů, expandovalo do prostoru. Rozšířila se také ideová inspirace, která se emancipovala od literárního světa a začala se orientovat na širší, často tísnivá civilizační témata. Základním výrazovým prostředkem zůstává i nadále papír a kresebný znak.
O své současné tvorbě říká: „Z převážně intimní povahy raných prací docházím v posledním období k vyjádření občanských, etických postojů. Mám ráda Goethův výrok: Schaffe, Künstler, rede nicht. (Tvoř, umělče, a nemluv).“
Marie Filippovová využívá metod opakování, zmnožování či variování, jež se vážou k nejrůznějším prostorovým útvarům často dosahujících monumentálního účinu. Jejich povrch pokrývají stopy štětce namočeného do barevných tuší, jež se shlukují do pravidelných struktur z nepravidelných jednotek. Tyto „optické pasti“ pak silně působí na divákovu senzibilitu. Tvarosloví volně navazuje na tradici založenou v českém prostředí tendencí Nová citlivost, jež se mimo jiné zabývala otázkou dichotomie chaosu a řádu, emoce a racionality. Má však svou osobitou, zcela nezaměnitelnou tvář.
Jak již vypovídá název výstavy, vznikne v barokní jízdárně unikátní projekt, vytvořený speciálně pro toto místo, jenž bude akcentovat nejnovější trend autorčiny tvorby rozvíjející médium kresby do prostoru. Setkáme se tu s motivem vodopádu a levitujícího sloupořadí. Starobylý materiál papíru ožije v nové, originální formě. Protiklad k prostorovým objektům z papírových rolí bude představovat cyklus velkých dvourozměrných kreseb lavírovanou tuší rozprostřených po obvodu jízdárny. Doplní je skrumáže barevných květin, k jejichž tvorbě inspirovala Marii Filippovovou babička, která se této dovednosti naučila v klášterní škole. Jinou, intimní polohu díla bude reprezentovat Deník sestavený z barevných záznamů, jež vznikaly spontánně jako listy osobní arteterapie v době autorčiny tíživé životní situace. Návštěvník roudnické výstavy se tak bude moci setkat s celým spektrem podob média kresby, jíž se v pojetí Marie Filippovové dostalo originálního výrazu a hloubky prožitku.
Výstavu Marie Filippovová / Pro toto místo, která je součástí volného cyklu Osobnosti, doprovází katalog s barevnými reprodukcemi a textem Aleny Potůčkové, který vydala GMU v Roudnici nad Labem.