Home
› O galerii
› Dějiny galerie
› Alena Potůčková
Alena PotůčkováČeská historička umění PhDr. Alena Potůčková byla velmi činorodou kurátorkou, celoživotně oddanou spíše praxi galerijního provozu než teoretické činnosti. Její kurátorské působení a osobní zájem spočívaly především v podpoře regionálních galerií. Smysl pro rozvoj kulturního života (včetně hudby), jejž intenzivně podněcovala, souzněl s její představou o humanistickém poslání umění, které dle jejích představ mělo být přístupné pro každého. Během života aktivně formovala výstavní a akviziční strategii především dvou institucí – Českého muzea výtvarných umění v Praze a Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, kde v letech 2008–2018 působila jako ředitelka. Hlavní sférou odborného zájmu Aleny Potůčkové bylo české umění druhé poloviny 20. století, především pak vrstevnická generace nastupující v sedmdesátých letech. Stála u vzniku ohromného množství výstav, napsala nespočet textů do katalogů, odborných článků (Výtvarná kultura, Výtvarné umění, Ateliér, Prostor Zlín, Revue Art, A2, souborné publikace galerií, encyklopedie moderního umění – např. Nová encyklopedie českého výtvarného umění) a podílela se na přípravě několika rozsáhlejších publikací. Její literární přístup ke zkoumané látce obsahoval vedle faktografických informací i jistou dávku poeticko-lyrického vidění světa a citlivost k sociálním tématům. Na schopnosti navazování mezioborových dialogů ve vztahu k výtvarnému umění se nepochybně podílelo rodinné zázemí Aleny Potůčkové. Byla dcerou sociologa Pavla Machonina, neteří architektů Vladimíra a Věry Machoninových a neteří divadelního a literárního kritika, dramaturga a scenáristy Sergeje Machonina. Narodila se 19. března 1953 v Roudnici nad Labem, kde do svých šestnácti let vyrůstala a kde se počal formovat její zájem o výtvarné umění. Navštěvovala roudnickou lidovou školu umění a především zde, od otevření nové budovy roudnické galerie v roce 1965, pravidelně docházela na výstavy a přednášky organizované tehdejším ředitelem Milošem Saxlem. Gymnaziální studia dokončila v Praze, kam se s rodiči v roce 1969 přestěhovala, a poté vystudovala dějiny umění a etnografii na Masarykově univerzitě (tehdejší UJEP) v Brně. Profesní kariéru zahájila v roce 1977 v Praze, a to v Národní galerii v oddělení regionálních galerií. To předurčilo její celoživotní směřování a umožnilo jí zabývat se odbornou náplní těchto institucí – specifickým českým fenoménem, který se zrodil na přelomu padesátých a šedesátých let v podobě galerijní sítě sestávající z 25 nově založených institucí tehdejšího Československa. Na přelomu let 1983/1984 absolvovala půlroční stáž v Paříži, jež prohloubila její vztah k francouzské kultuře a umění. Od začátku 90. let byla kurátorkou Sbírky moderního umění NG a odtud přešla v roce 1992 z popudu ředitele Jana Sekery k němu do tehdejší Středočeské galerie v Praze, o rok později přejmenované na České muzeum výtvarného umění v Praze (dnešní GASK v Kutné Hoře). Zde se jako kurátorka malby významným způsobem zasloužila o rozvoj sbírkotvorné a výstavní strategie. Byla iniciátorkou velkých uměleckých přehlídek a výstavních projektů, jež si kladly za cíl v situaci scházející stálé expozice nejen postupně představovat sbírky, nýbrž také vystavovat současné české umění a být vhodnou platformou promyšlené akviziční politiky. Za zmínku stojí např. výstavy Umění zastaveného času – Česká výtvarná scéna 1969–1985, 1996; Exprese, 2005 či přehlídky s mezioborovým přesahem, v nichž zúročila etnologická studia: Folklorismy v českém výtvarném umění XX. století, 2004; Exotismy ve výtvarném umění XX. století v Čechách a na Moravě, 2007. Vedle kurátorské činnosti byla v letech 2000–2005 členkou výboru Uměleckohistorické společnosti. Předtím, než byla v roce 2008 jmenována ředitelkou Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, podílela se také na koncepci vize pro budoucí Centrum umění v bývalé jezuitské koleji v Kutné Hoře, kam nakonec galerie již pod názvem GASK přesídlila. V době desetiletého působení v roudnické galerii završila svůj profesní růst, v němž mohla plně uplatnit svůj intelekt, talent i citlivého ducha. Navázala na kulturní a výtvarné tradice města spojené s geniem loci lobkowiczkého zámku a se zakladatelskými osobnostmi galerie Augustem Švagrovským a Milošem Saxlem. Zasloužila se o přípravu množství výstavních projektů (komponovaných do tematických cyklů) s jednoznačně nadregionálním přesahem. Stála za organizováním stěžejních kulturních a společenskovědních akcí města spjatých mimo jiné též s historií regionu, usilovala o digitalizaci a zpřístupnění on-line sbírek, rekonstrukci depozitáře, o akce pro záchranu barokního pivovaru či vznik architektonického projektu na přestavbu a rozšíření galerijní budovy. Díky svrchované erudici a osobním kontaktům zásadním způsobem rozšířila roudnické sbírky o více než 300 děl. Tyto akvizice byly v ekonomicky nepříznivé době získány z velké části prostřednictvím darů, mezi něž náleží i rozsáhlý konvolut děl Jitky a Květy Válových, s nimiž dlouhá léta udržovala blízký vztah. Zásluhou její intuice a nadstandardního pracovního nasazení získala galerie v roce 2010 zvláštní cenu v rámci Národní soutěže muzeí Gloria musaealis za výstavu pozdně středověkého pašijového cyklu Hanse Hesseho z roudnického kostela. V témže roce získala titul Podřipan roku udělovaný Vlastivědným spolkem Říp za příkladnou propagaci regionu Podřipsko. Vedle celoživotní pestré publikační a výstavní činnosti byla Alena Potůčková také iniciátorem oslav významných jubileí roudnické galerie. U této příležitosti byly vydány dva rozsáhlé katalogy roudnických sbírek: 100 uměleckých děl ze sbírek Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem ke stému výročí založení a 50 uměleckých děl ze sbírek Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem k padesátiletému výročí od otevření nové galerijní budovy. Až do posledních dní se za nepřízně těžké choroby aktivně podílela na činnosti galerie a bohatém programu jubilejního roku 2018. Vedle ředitelské funkce byla členkou předsednictva Rady galerií ČR, členkou řady nákupních komisí v galeriích po celé republice, členkou Poradního sboru generálního ředitele při sbírce grafiky a kresby Národní galerie pro sbírkotvornou činnost, členkou grantové komise Ministerstva kultury ČR aj. Alena Potůčková ke své práci přistupovala s největší zodpovědností, nesmírným životním entusiasmem, zápalem a mezioborovým přesahem; vážila si jak kolegiální solidarity, tak i osvětové úlohy umění. Ostatně výtvarné umění a hudbu, kterou milovala a jako nedílnou součást ji i zahrnovala do galerijního programu, považovala za jedny z nejdůležitějších nositelů humanistických idejí. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Vzdělání 1983–1984 1977–1980 1972–1977 Ocenění: 2010 2010
2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2007 2002 1999 1998 1995 1994 1993 1986 1983 1982
Kolektivní kurátorské projekty 2018 2015 2012 2010 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1985 1983 1981
|
© 2012 Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
![]() Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík |