Konkrétní přírůstekOhře - Počedělice I.–IX 2016
získáno 2016Mariana Alasseur11. 6. 1977 Lanškroun
Malířka Studium: 1992–1996 Uměleckoprůmyslová škola v Praze ( SUPŠ), obor Užitá malba 1996–1999 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Krajinářské a figurální malby (prof. František Hodonský, Antonín Střížek) 2002 diplom DNAP na École Nationale Supérieure des Beaux Arts de Nancy, Francie (ENSBA) 2003 – diplom DNSEP na ENSBA
Když Galerie moderního umění připravovala speciální program pro jubilejní rok stého výročí založení (2010), oslovila také mladou malířku Marianu Alasseur, která tehdy žila spolu se svou rodinou ve vsi Mnetěš pod Řípem nedaleko Roudnice. Autorka dostala zadání vytvořit projekt na téma „Říp“, jež je v české historii obestřené mnoha závažnými konotacemi. Připomeňme tu jen oba tábory lidu, z roku 1868 u příležitosti vyzvednutí základního kamene pro stavbu Národního divadla, na němž plamenně obhajoval věc kultury mladý August Švagrovský, a z roku 1968 ve jménu idejí Pražského jara. Mariana přijala „obrozenecký“ úkol jako velkou uměleckou výzvu. Zadání pojala dvojím způsobem: jednak jako bytostná malířka, která se odvolává k dvojí tradici francouzského fauvismu a amerického pop-artu, jednak jako konceptuální umělkyně, jež rozzlobeně reaguje na dnešní stav společnosti a kultury. O jejím hněvu svědčila podvratná koncepce výstavy, v níž dominoval objekt Říp coby popelnice kultury v národních barvách, obklopený „zdí nářků“, na niž mohli napsat své stížnosti týkající se zaniklých či ohrožených kulturních institucí a památek sami návštěvníci. Druhá tvář Mariany jako malířky se promítla do suverénních drobných obrazů – studií, jež zachycovaly v duchu Cézannem založené tradice proměnlivou tvář „hory“ v různých denních i ročních obdobích, korespondujících se stavem autorčiny duše. Výstavu korunovaly čtyři velké obrazy hory Říp. Jeden z nich, namalovaný v národních barvách, představující ozdravnou, radikální interpretaci dávného příběhu české národní a kulturní identity, autorka galerii věnovala.
Nově získaný soubor kreseb kombinujících techniku uhlu, pastelu a akrylu, jenž vznikl na letním sympoziu k poctě Zdeňka Sýkory v Počedělicích v roce 2016, představuje autorku jako zdatnou kreslířku, která dokáže úspornými prostředky pohotově zachytit jedinečnou atmosféru místa. Ohře - Počedělice I.–IX 2016 papír, kombinovaná technika, v.43 cm, s.61 cm
|
© 2012 Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
Očkova 5, 413 01 Roudnice nad Labem Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík |