english
HomeSbírkyPřírůstkyKonkrétní přírůstek

Konkrétní přírůstek

img

Ohře - Počedělice I.–IX 2016

získáno 2016

Mariana Alasseur

11. 6. 1977 Lanškroun

Malířka

Studium:

1992–1996 Uměleckoprůmyslová škola v Praze ( SUPŠ), obor Užitá malba

1996–1999 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Krajinářské a figurální malby (prof. František Hodonský, Antonín Střížek)

2002 diplom DNAP na École Nationale Supérieure des Beaux Arts de Nancy, Francie (ENSBA)

2003 – diplom DNSEP na ENSBA


Vystavuje samostatně od r. 2004.


Skupiny: Umělecká beseda

 

Když Galerie moderního umění připravovala speciální program pro jubilejní rok stého výročí založení (2010), oslovila také mladou malířku Marianu Alasseur, která tehdy žila spolu se svou rodinou ve vsi Mnetěš pod Řípem nedaleko Roudnice. Autorka dostala zadání vytvořit projekt na téma „Říp“, jež je v české historii obestřené mnoha závažnými konotacemi. Připomeňme tu jen oba tábory lidu, z roku 1868 u příležitosti vyzvednutí základního kamene pro stavbu Národního divadla, na němž plamenně obhajoval věc kultury mladý August Švagrovský, a z roku 1968 ve jménu idejí Pražského jara. Mariana přijala „obrozenecký“ úkol jako velkou uměleckou výzvu. Zadání pojala dvojím způsobem: jednak jako bytostná malířka, která se odvolává k dvojí tradici francouzského fauvismu a amerického pop-artu, jednak jako konceptuální umělkyně, jež rozzlobeně reaguje na dnešní stav společnosti a kultury. O jejím hněvu svědčila podvratná koncepce výstavy, v níž dominoval objekt Říp coby popelnice kultury v národních barvách, obklopený „zdí nářků“, na niž mohli napsat své stížnosti týkající se zaniklých či ohrožených kulturních institucí a památek sami návštěvníci. Druhá tvář Mariany jako malířky se promítla do suverénních drobných obrazů – studií, jež zachycovaly v duchu Cézannem založené tradice proměnlivou tvář „hory“ v různých denních i ročních obdobích, korespondujících se stavem autorčiny duše. Výstavu korunovaly čtyři velké obrazy hory Říp. Jeden z nich, namalovaný v národních barvách, představující ozdravnou, radikální interpretaci dávného příběhu české národní a kulturní identity, autorka galerii věnovala.

 

Nově získaný soubor kreseb kombinujících techniku uhlu, pastelu a akrylu, jenž vznikl na letním sympoziu k poctě Zdeňka Sýkory v Počedělicích v roce 2016, představuje autorku jako zdatnou kreslířku, která dokáže úspornými prostředky pohotově zachytit jedinečnou atmosféru místa.



Ohře - Počedělice I.–IX 2016

papír, kombinovaná technika, v.43 cm, s.61 cm
sign.: na rubu vpravo dole psacím písmem: M. Alasseur 2016
přír. č. 38/2016
i. č. K 1331–1339


 

 

 
 
youtubeGalerie blog
Tel: 416 837 301
E-mail: galerie@galerieroudnice.cz

Mapa stránek
© 2012  Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Očkova 5,  413 01 Roudnice nad Labem

 Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík